<>

© 2024, Strong & Slim - Alle rechten voorbehouden.

Wat is proteïne en wat is het verschil met eiwit?_hero

Wat is proteïne en wat is het verschil met eiwit?

Home Blog Wat is proteïne en wat is het verschil met eiwit?

Over proteïne en het verschil met eiwit bestaat nog veel onduidelijkheid. Wat is proteïne, en waarom is proteïne belangrijk? In dit blogartikel beantwoord ik een aantal veel gestelde vragen over proteïnen.

Wat is proteïne?

Proteïne is de sleutel naar spierherstel en spieropbouw. Proteïnen vormen één van de drie macronutriënten (kortweg macro’s), naast koolhydraten en vetten. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die het lichaam in grote hoeveelheden nodig heeft, in tegenstelling tot micronutriënten. Macronutriënten leveren energie aan het lichaam.

 

Verschil proteïne en eiwit

Laat je niet misleiden, want er is geen verschil tussen eiwit en proteïne. Hiermee bedoelen we precies hetzelfde.

 

Wat zijn proteïne?

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Er bestaan in totaal 22 soorten aminozuren. Deze zijn op hun beurt weer onderverdeeld in 3 categorieën, te weten: essentiële, semi-essentiële en niet essentiële.

 

Wanneer je op zoek bent naar proteïne supplementen in de vorm van poeder is het belangrijk om te weten dat goede proteïne poeders in ieder geval de negen essentiële aminozuren bevatten. Deze kan het lichaam namelijk niet zelf aanmaken. Alle proteïne poeders van Strong & Slim bevatten in ruime mate de 9 essentiële aminozuren.

verschil proteine en eiwit

Wat is eiwitpoeder?

Eiwitpoeder is een eiwit supplement in poedervorm, die vooral veel gebruikt wordt door sporters of mensen die te weinig eiwitten middels voeding binnen krijgen. Eiwitpoeder of proteïne poeder bestaan in verschillende soorten. De meest bekende zijn Egg proteïne, Caseïne proteïne, Whey proteïne en zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer soorten. In dit artikel wil ik het hebben over de meest voorkomende soort als het gaat om proteïne als supplement, en dat is Whey proteïne.

 

Wat is whey proteïne?

Whey proteïne is er in drie soorten, te weten: concentraat, isolaat en hydrolisaat. De vorm hydrolisaat is 2 x gefilterd en bevat daarom bijna geen suikers en vetten en is daarom snel opneembaar en goed als je last hebt van spijsverteringsproblemen. Grote nadelen van hydrolisaat zijn o.a. de prijs en de bittere smaak.

 

Whey isolaat

Whey Isolaat heeft een hoog gehalte aan eiwitten, zo rond de 90%. Nadelen van Isolaat zijn echter ook de prijs. Daarnaast bevat isolaat, door de processen die het heeft ondergaan, niet alle gezondheidsvoordelen die de whey concentraten wel hebben.

 

Whey concentraat

Whey concentraat heeft weliswaar minder eiwit per gram maar dit betekend niet dat deze soort slechter is. Alle drie de soorten bevatten namelijk alle essentiële aminozuren en hebben dus een hoge biologische waarde.
Strong & Slim is een voorstander van de vorm concentraat omdat deze de volgende voordelen heeft t.o.v. de isolaat en hydrolisaat:

  • De smaak van concentraat is vele malen beter/lekkerder.
  • Doordat deze soort minder is verwarmd en gefilterd bevat het verschillende gezondheidsvoordelen.
  • De prijs is veel gunstiger.

Waar is proteïne goed voor?

Nu ik de vraag ‘wat is proteïne’ in grote lijnen heb beantwoord, is het goed om te weten te komen waar proteïne goed voor is. Dus luidt de vraag; waarom is proteïne belangrijk voor ons lichaam? Naast dat je nu weet dat proteïne een essentiële voedingsstof is voor ons lichaam, zijn er daarnaast een aantal concrete voordelen te benoemen;

  • Het kan helpen bij spierherstel. Op het moment dat je intensief traint ben je de spieren eigenlijk aan het beschadigen; er ontstaan spierscheurtjes. De aminozuren in eiwitten zorgen voor het herstel van deze beschadigingen en bouwen de spiercellen weer op.
  • Eiwitten zijn dus ook belangrijk bij de spieropbouw. Zoals hiervoor omschreven herstellen de eiwitten de beschadigde spieren maar zorgen de eiwitten middels eiwitsynthese er ook voor dat het lichaam gestimuleerd wordt om meer spiermassa op te bouwen.
  • Eiwit is ook belangrijk wanneer je wilt afvallen. Als je aan het afvallen bent verliest je lichaam zowel vet als spieren. Voldoende eiwit in je voeding stimuleert de vetverbranding terwijl het de “calorie verbrandende“ spieren behoudt!
  • Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor je minder snel honger krijgt. Voor veel mensen helpen eiwitten om minder te snacken tussen de maaltijden door.

Proteïne voor of na sporten?

Proteïne wordt dus voornamelijk gebruikt door sporters of door mensen die bewust met hun voeding bezig zijn. Onder deze mensen heerst vaak de vraag of zij proteïne voor of na het sporten moeten nemen. Ik probeer hier een zo duidelijk mogelijk antwoord op te geven.

 

Hoeveel proteïne per dag?

Omdat je als sporter gemiddeld meer eiwit nodig hebt dan de doorsnee persoon is het het beste om deze zo verdeeld mogelijk over de dag in te nemen. Daarbij zou je moeten proberen per dag 4 tot 6 grotere maaltijden te nemen. Per eetmoment zou je dan 20 tot 40 gram eiwit dienen te nuttigen. Dit is natuurlijk een gemiddelde, per persoon kan dit variëren afhankelijk van de behoefte.

 

Wanneer proteïne nemen?

Wel zijn er een aantal momenten waarop het verstandig is om eiwitten in te nemen. Binnen 90 minuten na de training is de eiwitsynthese het hoogst en zou je het beste whey eiwitten kunnen nemen. Verder kan het nuttig zijn om vlak voor het slapen gaan een eiwitrijke maaltijd te nemen zodat je lichaam ook tijdens het slapen de nodige toevoer van aminozuren krijgt.

Wat zijn proteïnen: conclusie

Het moge duidelijk zijn dat voor sporters eiwitten onontbeerlijk zijn. Deze eiwitten of proteïnen zijn gewoon uit de dagelijkse voeding te halen. Echter, door de hoeveelheden eiwit die een sporter nodig heeft zijn supplementen een makkelijke en praktische manier om de eiwitinname te verhogen.

 

De whey eiwit poeders van Strong & Slim hebben een hoog eiwitgehalte en een relatief lage calorische vet- en koolhydraatwaarde, zijn goed van smaak en verder ook goed oplosbaar.